Aktywny rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych portów w Europie

Aktywny rozwój gdańskiego portu znaczącym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Energiczny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla innych portów w EuropieOd jakiegoś czasu gdański port wytwarza kolejne rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Gdy kilkanaście lat temu zaczęto prace przy tym projekcie, to nikt nawet nie marzył takim stanie rzeczy. W końcówce ubiegłego wieku została zainicjowana idea uruchomienia na terenie Gdańska terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, ponieważ już wtedy widziano bardzo duże możliwości w morskim transporcie. Do wykonania tego projektu wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku obsłużona została pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się bardzo szybki rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniej obsługi jednostek przypływających z Azji. Przez to port DCT w 2010 roku uzyskał wzrost o 180 procent, dołączając tym samym do grona najszybciej rozwijających się portów na z całego świata. Taki wzrost bynajmniej się nie skończył, i kolejne lata również skończyły się sukcesem.

Następny milowy krok nastąpił rok później, kiedy port zaczął obsługiwać najdłuższe wtedy statki mogące przewozić około 15,5 tysiąca TEU. Dzięki temu zaczął się on zaliczać do nielicznego grona portów głębokowodnych w Europie, co otwierało mnóstwo nowych możliwości, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego doskonałe położenie. Gdański port położony jest w takim miejscu, że może obsługiwać całą Europę Wschodnią i Środkową, i w stu procentach korzysta z takiej możliwości, rozładowując coraz większą ilość towarów transportowanych Bałtykiem. Ostatnie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już na dzień dzisiejszy pozwala na konkurowanie z większością portów w tym regionie, czyli między innymi Hamburgiem i Rotterdamem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, aby umocnić jeszcze bardziej pozycję, i żeby to się udało prowadzone są następne istotne inwestycje. Tak więc dzięki temu zaczęła się budowa jeszcze jednego terminala, którzy znacząco powinien rozszerzyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsługę dużo większej liczby statków.